niedziela, 16 lutego 2014

Orpiszewek gm. Kotlin ....zapomniana mogiła w lesie










Na ślad tej mogiły natrafiłem przypadkowo ,podczas zwykłej rozmowy padły słowa., ze w lesie był krzyż w miejscu pochowania dwóch żołnierzy ??.
Wybrałem się więc do Orpiszewka licząc na swoje wyczucie które kazało mi się zatrzymać ..








obok pewnego domu.. w Orpiszewku.
Właściciel domu ,miły pan  w średnim wieku nie dość ze opowiedział mi historie tej mogiły ,to jeszcze znalazł chwile by pokazać mi ją  w lesie. ( co bez jego pomocy byłoby na pewno nie możliwe).
Wg przekazu jego mamy znajduje  się  w niej 2 mężczyzn których przywieźli do lasu .zginęli oni  w obławie  urządzonej przez żandarmów  z Kotlina ,oraz żołnierzy niemieckich.W potyczce zastrzelili żandarma oraz kilku ranili a ostatnimi nabojami odebrali sobie życie.

 






Ps .Gdzieś  w zakamarkach myśli po wysłuchaniu opowieści miłego pana ,zapaliła mi się iskra ze czytałem o podobnym wydarzeniu..Po
sprawdzeniu okazało się ze podobna sytuacje i to w właśnie
  w tym rejonie opisuje w książce
SPADOCHRONY NAD OKUPOWANA WIELKOPOLSKĄ pan  Zenon Szymankiewicz

 w skrócie  własnymi  słowami postaram się  to opisać ..jesienią  1944 roku  bliżej nie określony oddział desantowy został zrzucony w rejonie miedzy Kotlinem a Piekarzewem .Niemcy zauważyli spadochron we wsi Piekarzew na drzewie.W trakcie obławy z posterunków żandarmerii z Jarocina Kotlina i Kowalewa natknęli się w lesie na 2  uzbrojonych Rosjan skoczków spadochronowych .Rosjanie  w czasie walki zastrzelili żandarma  z Kotlina i przeszli na południe przez tory  w rejon Suchorzewa  otoczeni tam  w trakcie walki popełnili samobójstwo.

Wg opowiadania mieszkańców byli to Polacy (jeden z nich pochodził  z Ostrowa Wlkp)


3 komentarze:

  1. nie miałam pojęcia co to za miejsce chociaż mieszkam niezbyt daleko-dziękuję za informację -
    szukaj dalej B.

    OdpowiedzUsuń
  2. Proszę, czy mógłbyś podać dokładną lokalizację tego grobu? Bardzo mnie to interesuje, zamierzam udać się tam rowerem (80 km) a w Orpiszewku są trzy oddzielne lasy..

    OdpowiedzUsuń
  3. proszę o wiadomość na PW :)

    OdpowiedzUsuń