sobota, 8 marca 2014

Orpiszewek -pomnik cichych bohaterów













Orpiszewk gmina Kotlin powiat Jarocin.
.Pewnego dnia "wiatry "skierowały  mnie do tego miejsca gdzie napotkałem mały pomnik poświęcony dwojgu mieszkańcom tej wioski...




 gdy zapytałem  jednego z mieszkańców o to wydarzenie skierował mnie do pewnego domu na skraju lasku .Okazało się ze mieszka tam córka jednego z tych dwóch mieszkańców którego nazwisko jest napisane na tej tablicy. Opowiedziała mi tragiczna historię tego dnia ...ale początki tego sięgają wcześniejszego okresu..
..pewnego wieczoru Ci dwaj mieszkańcy ( sąsiedzi ) spotkali w okolicy zbiegłego więźnia , ukrywającego się , głodnego zmarzniętego proszącego o coś do jedzenia ,ludzka postawa ,współczucie oraz dobroć skłoniła ich do udzielenia pomocy " zbiegowi"
Nakarmiony ubrany w cieplejsza odzież po wypoczęciu ruszył w dalsza drogę .
Po kilku dniach do wsi wjeżdża kolumna niemiecka aresztując ich za udzielenie pomocy zbiegom
zostają przewiezieni do Poznania gdzie przesłuchiwano ich .
Po kilku miesiącach ?? zostają przywiezieni do swojej wsi gdzie urządzono- lekcje pokazową.
Między ich domami na drzewie urządzono prowizoryczna szubienice, spędzono mieszkańców
a.....jednemu z mieszkańców nakazano założyć im pętle na szyje.. .NAJTRAGICZNIEJSZĄ informacją było to ze tym mieszkańcem był ojciec jednego z tych dwóch mężczyzn.
gdy odmówił wściekły Niemiec sam założył im pętle na szyje .




Ps.W tym miejscu najpierw  stał krzyż drewniany dopiero później postawiono pomnik

4 komentarze:

  1. Bardzo jestem ciekawa , czy Ci co mieszkają w gminie Kotlin wiedzą tyle co Ty , gratuluję wytrwałości w poszukiwaniach
    BOŻENA

    OdpowiedzUsuń
  2. Antoni Jankowski to mój wujek. Moja babcia Stanisława była jego siostrą. Jedną z 12 rodzeństwa. W Kotlinie jest jeszcze pomnik przy ulicy Poznańskiej gdzie wypisani są polegli w walce pod Warszawą. Tam również jest wypisany ich brat Wojciech Jankowski.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Unknow odezwij się na maila

    OdpowiedzUsuń